WEL: De opbouwwerker heeft enthousiasme; brengt energie; maakt het onderwerp cool en hip; maakt bewoners belangrijk, onthoudt namen en details uit verhalen van bewoners, faciliteert bewoners met goede workshops, gastsprekers en informatie. De opbouwwerker maakt op allerlei manieren contact met de buurt; fiets rond, kijkt, luistert. Maakt praatjes met iedereen: wordt een van hen. Brengt veel (betaalde) uren door in de wijk. Opbouwwerker heeft X-factor en geeft in elke ontmoeting met bewoners energie, lol en motivatie mee. Het wordt een club mensen waar anderen gewoon willen bij horen.
NIET: is geen spreekbuis voor de gemeente. Gaat geen draagvlak voor de plannen van de gemeente organiseren.
WEL: is filter tussen gemeente en bewoner; soms boksbal. Wat bewoners zelf zien als oplossing is leidend. Met andere woorden: vanuit wat mensen zelf bedenken, zouden willen initiëren, belangrijk vinden (enz) reikt een gemeente oplossingen aan. En niet andersom: Eerst de oplossing bedenken en dan er doorheen duwen bij bewoners. Onder het mom draagvlak creëren. De belangen kunnen botsen. De opbouwwerker is soms boksbal / stootkussen wanneer dit gebeurt of dreigt te gebeuren.
Opbouwwerker is vaak vertaler. En moet soms streng zijn: doseert informatie en plannen van de gemeente richting bewoners. Opbouwwerker houdt steeds bewonersperspectief voor ogen en reageert in gesprek met de gemeente steeds met de bewonersbril op. Wat houdt het in voor bewoners, is het interessant voor bewoners, is het het juiste moment voor bewoners, is het de juiste toon en taal op dat moment in het gesprek? Het meest dodelijke voor een dergelijk proces is verwarring vanuit de gemeente.
Opbouwwerker moet soms ook “grondwerk” verrichten bij bewoners onderling. Bijvoorbeeld bij buren ruzies. Die moeten worden opgelost voordat er ooit spraken kan zijn van gezamenlijk zonnepanelen inkopen (bijvoorbeeld).
NIET: Opbouwwerker neemt het werk van bewoners niet over maar faciliteert bewoners. Sta de eerste buurtbijeenkomst op het podium maar tijdens de laatste niet meer.
WEL: Opbouwwerker neemt bewoners mee door het hele proces, vanaf het begin. Iedereen. Als er later beslissingen genomen moeten worden en men weet de voorafgaande stappen niet, krijg je een nee. Terwijl er veel begrip voor een bepaalde keuze ontstaat als bewoners weten waarom dat de beste optie is. Omdat ze zelf al eerder tot die conclusie zijn gekomen.
NIET: Gebruikt niet het woord “energietransitie”.
WEL: Laat bewoners zelf de thema’s bepalen waar ze in subgroepen aan willen werken. Maak het zo breed mogelijk: vergroening van de buurt, gezonde voeding, gezond leven, veiligheid in de buurt. Verbreden naar open vraag: hoe ziet jouw wijk er in de toekomst uit, wat zijn je dromen voor jouw leefomgeving? Uitgangspunt: bewoners zijn de woonexperts van hun eigen leefomgeving.
NIET: Alles (en altijd) vanuit techniek benaderen. Er is vaak een (kleine) groep bewoners die de techniek super interessant vindt. Zij moeten gefaciliteerd worden. Maar voor de grotere buurtbijeenkomsten oppassen met een te technische insteek. Zeker bij een eerste buurtbijeenkomst! Als het verhaal over verduurzaming te technisch is, haken mensen af. Juist zij die je nodig hebt voor de energie in de wijk, voor het enthousiasme voor verduurzaming. Vooral vrouwen kunnen afhaken omdat ze denken “ik snap dit toch niet”.
WEL: Opbouwwerker legt de lat hoog wat betreft de communicatie. Huur professionals in. Bijvoorbeeld: gebruik actieve taal. Houd het luchtig. Maak compacte uitingen (A5). Maak het visueel (tekeningen, krant, nieuwsbrieven). Vermijd technische en/of ingewikkelde woorden enzovoort. Gebruik humor.
NIET: De opbouwwerker hoeft zelf geen gedetailleerd verstand te hebben van alle technische ins en outs van de energietransitie. Heeft wel globale kennis. Dat is handig.
Een praatplaat over de energietransitie.
Lees hier meer over de resultaten van masterclass 1
x
Met het invullen van dit formulier geef je Energie+ en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Reacties