De verduurzaming van woningen staat hoog op de agenda in Nederland. Coen Hagedoorn Bouwgroep (CHB) verduurzaamt 54 woningen in Mijnsheerenland in samenwerking met woningcorporatie HW Wonen. Raquelle Monseurs, woonconsulent bij CHB heeft nieuwe ideeën ontwikkeld om de samenwerking met bewoners te versterken. Een van deze ideeën is de spaarkaart, een creatieve en milieuvriendelijke manier om bewoners actief te betrekken bij verduurzaming.
“Het actief betrekken van bewoners bij verduurzamingsactiviteiten zorgt ervoor dat zij zich meer betrokken voelen bij het project en meer bewust worden van hun eigen rol in duurzaamheid” vertelt Raquelle. “Bovendien helpt het ons om hun specifieke behoeften en zorgen beter te begrijpen, wat resulteert in effectievere en efficiëntere verduurzamingsmaatregelen.”
Het stappenplan bestaat uit vijf onderdelen. Het begint met een startwerkgesprek. Tijdens dit gesprek ontvangen bewoners de spaarkaart en wordt er uitgelegd hoe de spaaractie werkt.
Tijdens de koffie bij een opruimdag krijgen bewoners direct een sticker. Raquelle: “de opruimdagen organiseren wij om verschillende redenen. Bewoners hebben de mogelijkheid om hun woning op te ruimen van onnodige spullen en maken gelijk ruimte vrij voor onze werkzaamheden. Deze spullen worden door een verwerkingsbedrijf gescheiden en indien mogelijk gerecycled, of als het lukt om een kringloop te regelen, hergebruikt.”
Bij het bijwonen van een spreekuur krijgen bewoners direct een sticker voor hun spaarkaart. De spreekuren zijn voor de bewoners een plek waar zij hun vragen en zorgen kunnen uiten. “Uit ervaring merken wij dat we samen met de bewoner zo tot betere oplossingen en antwoorden kunnen komen” legt Raquelle uit.
Bij het inleveren van een enquête ontvangen bewoners direct een sticker of ze kunnen deze later ophalen bij de woonconsulent. Wij vragen om twee verschillende enquêtes. Een voor feedback over de voorbereiding en een voor feedback over de uitvoering en het eindresultaat. De korte enquêtes zijn een manier waarop feedback wordt ontvangen van de bewoners over de verschillende processen. Zij ervaren de verduurzaming van dichtbij. Hoe beter het met de bewoners verloopt, hoe beter en sneller wij kunnen werken om de woningen te verduurzamen.
Als laatst is er nog een sticker te verdienen als een bewoner een gesprek heeft met een energiecoach en daar een bewijs van contactlegging of afspraakbevestiging van kan laten zien. Deze gesprekken zijn gratis bij de gemeente. “Alleen het verduurzamen van de woningen is niet genoeg. Het is ook belangrijk dat de bewoners hun gedrag veranderen en leren omgaan met de mogelijke duurzame veranderingen in hun woning. Dit is voor de meeste bewoners een grote drempel” vertelt Raquelle.
Wat de spaarkaart bijzonder maakt, is dat hij is gemaakt van groeipapier met biologisch afbreekbare stickers. Is de kaart vol en hebben ze het verduurzamingspakket ontvangen? Dan kunnen bewoners hem planten en genieten van prachtige bloemen, wat een extra groene dimensie toevoegt aan het project.
Reacties