Log in
inloggen bij Energie+
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Burgercampagne voor zonne-energie

13 september 2011

De campagne Zonnekracht gaat per 3 oktober van start met een startbijeenkomst voor de eerste groep ‘buurtburgemeesters’. Binnen een week hebben honderd consumenten zich aangemeld als buurtburgemeester, die zich actief gaan inzetten voor het realiseren van zonne-energie in hun wijk.

Het doel van de campagne is om het gebruik van zonne-energie op wijkniveau te stimuleren. De buurtburgemeesters fungeren als coördinator en aanspreekpunt voor enthousiaste buurtbewoners. Nudge ondersteunt hen hierbij, onder meer via een toolbox met communicatiemiddelen en een kant-en-klaar actieplan. Deze toolbox is tot stand gekomen in samenwerking met experts, zoals Zon-IQ, Greenchoice en Ik ben Ra. Op deze manier kunnen consumenten ook zonder specifieke kennis van zonne-energie buurtburgemeester zijn, en zo een bijdrage leveren aan de transitie naar lokaal opgewekte duurzame energie.

Drempel wegnemen

“Het snelle succes van onze wervingscampagne voor buurtburgemeesters bevestigt de enorme belangstelling van consumenten in zonnepanelen en/of zonneboilers”, aldus Nudge-oprichter Jan van Betten. “Een flink aantal buurtburgemeesters heeft zelf al zonnepanelen en is daar razend enthousiast over. Daarnaast is er een groep die graag wil investeren in zonne-energie, maar niet weet hoe ze dat moet aanpakken. Samen met buurtgenoten ervaringen delen en antwoorden krijgen van experts, neemt die drempel weg.”

Burgemeesters

Onder de honderd buurtburgemeesters bevinden zich ook enkele ‘echte’ burgemeesters. Naast Bert Blase, burgemeester van Alblasserdam, hebben ook Antoin Scholten, burgemeester van Zwijndrecht, en Ferd Crone, burgemeester van Leeuwarden, zich aangemeld. Zij zijn niet alleen ambassadeurs voor deze campagne, maar organiseren ook daadwerkelijk zelf in hun buurt een informatiebijeenkomst om een zonne-energieproject te starten.

De campagne Zonnekracht werd op Duurzame Dinsdag gelanceerd door het duurzame consumentenplatform Nudge. Bij Nudge zijn inmiddels ruim 15.000 consumenten aangesloten die bereid zijn zelf stappen te zetten richting een verduurzaming van de samenleving.

Reacties

Renda ©2025. All rights reserved.