Het proefproject met trillingsenergie op de provinciale weg N34 bij Hardenberg is begonnen. Onder het wegdek is piëzo-elektrisch materiaal aangebracht dat trillingen omzet in energie. Het proefproject is bedoeld om de haalbaarheid van deze techniek voor de wegenbouw te onderzoeken. Het onderzoek wordt uitgevoerd door advies- en ingenieursbureau Tauw en Universiteit Twente in samenwerking met de provincie Overijssel.
Het piëzo-materiaal is aangelegd in het wegdek van de N34 in landelijk gebied waar 100 kilometer per uur gereden mag worden. Om betrouwbare uitspraken over de energieopwekking te kunnen doen, zal het proefproject minstens drie maanden duren. Gedurende die tijd wordt onderzocht welke factoren in welke mate invloed hebben op de opwekking van elektriciteit. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de verkeersintensiteit, de weersomstandigheden en de temperatuurverschillen van het asfalt.
Het is de bedoeling dat de opgewekte energie lokaal gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld LED-verlichting of het detecteren van verkeer waardoor verkeerslichten op groen springen. De proef moet uitwijzen welke toepassingen haalbaar zijn. In februari 2012 worden de resultaten van het proefproject bekend gemaakt.
Reacties