In België zijn op een tunneldak op het traject Antwerpen-Amsterdam 16 zonnepanelen geplaatst, die 6 juni in gebruik zijn genomen. De totale dakoppervlakte bedraagt zo'n vijftigduizend vierkante meter. De energie die zo jaarlijks wordt opgewekt, is goed voor één volledige dag Belgisch treinverkeer. Het project heeft naar schatting 15,7 miljoen euro gekost.
De zonnepanelen worden ingezet voor stroomvoorziening van het treinverkeer en spoorinfrastructuur. Ze wekken stroom op die gelijk staat is aan het jaarverbruik van bijna 1000 gezinnen. De tunnel is een 3,4 kilometer lange koker op het grondgebied van Brasschaat en Schoten. Deze was aanvankelijk gebouwd om de impact van het treinverkeer op het omliggende natuurgebied Peerdsbos tot een minimum te beperken. De gemeentebesturen van Brasschaat en Schoten namen vervolgens samen met het bedrijf Solar Power Systems het initiatief om de tunnel ook in te zetten bij duurzame elektriciteitsproductie.
Infrabel gebruikt de opgewekte energie voor de infrastructuur van de Antwerpse Noord-Zuidverbinding en de voeding van zowel klassieke treinstellen als hogesnelheidstreinen.
Reacties