Gaan we voor die nieuwe keuken, of worden het toch zonnepanelen? Is het handig om de isolatie van ons huis aan te pakken, zodat de baby niet op de tocht ligt? En hoeveel tijd ben je kwijt aan het onderhoud van een warmtepomp? Het besluit om duurzame maatregelen te nemen, wordt vaak niet zomaar genomen. Hoe die besluitvorming eruitziet en hoe gezinsleden elkaar daarin beïnvloeden, werd onderzocht in het project Gezinspraak.
In dit project, uitgevoerd door Hoom, Wageningen University, Nyenrode Business Universiteit, Buurkracht en Alliander, is onderzocht hoe binnen gezinnen besluiten worden genomen over duurzame maatregelen.
“We hebben veertig gezinnen geïnterviewd die onlangs duurzame maatregelen hebben genomen’ vertelt Josje Fens. Josje is adviseur lokale energiebesparing bij Hoom en projectleider van Gezinspraak. Door te vragen naar de verhoudingen binnen het gezin en de manier waarop besluiten worden genomen, maar ook wat prettig wonen voor hen betekent, hoopten we meer inzicht te krijgen in de manier waarop besluitvorming binnen een gezin plaatsvindt. Die inzichten kunnen we onder meer gebruiken in de opleiding van energiecoaches, zodat zij op hun beurt gezinnen beter kunnen ondersteunen bij het maken van een passende keuze.”
De onderzoekers constateerden al snel dat de beweegredenen van mensen om aanpassingen te doen aan hun woning, continu veranderen. Maurice Coen(Nyenrode) :”Die beweegredenen hangen samen met huishoudelijke praktijken als onderhoud aan de woning, het bijhouden van financiën of de wens om het huis gezelliger te maken. Duurzaamheid is dus lang niet altijd de hoofdreden. Nu het rendement op spaargeld laag is, investeren mensen bijvoorbeeld in zonnepanelen. Zo is hun rendement hoger.” Josje vult aan: “We ontdekten daarnaast dat ‘een fijn thuis’ voor veel mensen heel belangrijk is. Wat dat fijne thuis voor hen betekent, hangt sterk samen met de levensfase waarin ze zich bevinden en de veranderingen die in het gezin plaatsvinden.” Kinderen spelen een indirecte rol in de besluitvorming. Als kinderen nog klein zijn, denken ouders na over tocht of vocht. Worden ze groter, dan speelt de stijgende energierekening een belangrijkere rol.
Alle inzichten uit de veertig interviews worden verwerkt tot een gezinsreis. Maurice: “We hebben bewust gekozen voor een gezinsreis en niet voor een klantreis. In de klantreis staat altijd maar één persoon centraal. In de gezinsreis draait het om het hele gezin. Welke stappen zetten zij om tot duurzame aanpassingen te komen? Welke interactie is er tussen de adviseur en het gezin? En vooral: hoe is de interactie tussen gezinsleden en welke strategieën gebruiken zij om elkaar te beïnvloeden?”
Voor energiecoaches, maar ook voor andere partijen die gezinnen helpen bij de aanschaf van duurzame maatregelen, is het belangrijk om de oren en ogen goed de kost te geven, vertelt Maurice. “Je wilt informatie verzamelen over de huishoudelijke praktijk – hoe wonen jullie? – en de woonbeleving – wat is jullie beeld van een fijn thuis? Daarna zoek je samen naar een duurzame maatregel die daarbij past.” Josje vult aan: “Het liefst spreek je dan ook met beide partners, zodat je een zo compleet mogelijk beeld krijgt van het gezin en de interactie tussen gezinsleden.” De projectleider vertelt ook dat elke stap in de gezinsreis even belangrijk is. “Een gezin dat op één van de stappen vastloopt, kan afhaken. De energiecoach kan dat voorkomen. Kijk verder dan de investering en het rendement. Kijk naar het hele gezin. Dan kom je verder.”
Voor meer informatie zie: www.topsectorenergie.nl/mvi/mvi-e-projecten-beeld
en www.hoom.nl/leertraject-energiecoach/
Reacties