Particuliere eigenaren zijn van plan hun woningen de komende jaren te verduurzamen. Zo willen eigenaren van woningen boven €300 voor zes miljard euro investeren in energiebesparende maatregelen. Dat blijkt uit cijfers van USP Marketing, dat onderzoek deed in opdracht van ‘Klantgerichte oplossingen voor duurzame woningverbetering’. Dat team is onderdeel van de Actieagenda Bouw.
Circa een miljoen woningen zullen in toekomstige jaren worden verbouwd, komt naar voren uit het onderzoek onder eigenaren van woningen boven €300.000. 54% geeft aan ook energiebesparende maatregelen te nemen en hier gemiddeld zo’n €12.000 in te zullen investeren. In circa 500.000 woningen gaan energiebesparende maatregelen worden genomen. “Een hele forse markt”, volgens Marjet Rutten, trekker van Actieagenda Bouw. “Er is dus echt veel behoefte, maar de markt springt daar onvoldoende op in. Wat ons betreft ligt de sleutel in de organisatie van het aanbod. We moeten veel helderder inzicht bieden in wat ons aanbod is, wat het oplevert en wat het kost. Niet de klant de oplossing laten bedenken, maar zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de integrale prestatie. En niet als verschillende partijen een stukje oppakken, maar gezamenlijk.”
Om op deze verduurzamingsontwikkeling in te spelen, organiseert Actieagenda Bouw op 13 mei de bijeenkomst ‘Geld verdienen met duurzaamheid’. “Op die dag willen we ondernemers een steuntje in de rug geven”, aldus Rutten. “Zo laten we zien welke hulpmiddelen op de markt zijn. Er zijn namelijk verschillende tools en oplossingen beschikbaar die MKB-ondernemers in de bouw- en installatiesector kunnen ondersteunen. Dan gaat het om concepten die gebruikt kunnen worden om een beter marktgericht aanbod te doen, bij projecten waarbij één individuele woning duurzaam wordt gerenoveerd. Denk hierbij aan franchiseformules, samenwerkingsconcepten, offertetools, opleidingen en andere producten en diensten die het MKB ondersteunen.”
Reacties