Twintig zogenaamde retourpalen worden 9 juni door netbeheerder Stedin geinstalleerd in de Utrechtse wijk Lombok. De palen kunnen zowel stroom leveren als ontrekken aan elektrische auto´s. Zo kunnen de accu´s van elektrische auto´s gebruikt worden voor de opslag van zonne-energie. Het is voor de eerste keer in Nederland dat laadpalen gebruikt worden voor tweerichtingsverkeer.
Elektrische auto's kunnen zo op termijn mogelijk een oplossing vormen voor het salderingsprobleem. Voor de netbeheerders betekent het dat ze minder nieuwe kabels hoeven leggen om overtollige stroom terug naar de energieleverancier te sturen. Bovendien kunnen vraagpieken in elektriciteit worden afgevlakt als opgeslagen elektriciteit gebruikt kan worden op momenten dat de vraag hoog is.
Door het gebruik van de tweerichting laadpalen kunnen de pieken in de productie van zonne-energie worden opgevangen. Volgens netbeheerder Stedin wordt met de extra opslagcapaciteit op termijn miljarden euro's bespaard. Uit onderzoek van de netbeheerders is gebleken dat zonnepanelenbezitters bovendien het liefst hun eigen stroom gebruiken. Dat wordt met deze vorm van lokale opslag mogelijk.
Reacties