Verschillende ondernemingen hebben opgeroepen tot meer transparantie op het gebied van duurzaamheid. Volgens de marktpartijen worden consumenten misleid door ongefundeerde duurzaamheidsclaims. Met de oproep willen ze een einde maken aan het zogenaamde ‘greenwashing’, waarmee bedrijven zich duurzamer voordoen dan ze in werkelijkheid zijn.
Dong Energy, Siemens, SITA en InterfaceFLOR hebben een consortium gevormd en roepen het bedrijfsleven op meeer verantwoordelijkheid te nemen voor een duurzame samenleving. De bedrijven vinden dat nog te vaak blijkt dat achter groene labels commerciële partijen te zitten. Een deel van deze 'groene' keurmerken is bovendien niet geaccrediteerd. Daarmee verwordt duurzaamheid tot marketinginstrument en draagt het niet bij aan de versterking van de economie.
Volgens Ton van Kreken van InterfaceFLOR is er meer transparantie nodig om productieprocessen verder te verduurzamen. “Pas als het bedrijfsleven verantwoordelijkheid neemt voor de gehele levenscyclus van een product wordt duurzaamheid daadwerkelijk serieus genomen en kunnen resultaten worden gerealiseerd.” Het consortium verwacht verder dat meer transparantie in de productieketen zorgt voor milieuwinst, innovaties en meer samenwerking in de keten.
Reacties