Agentschap NL heeft in maart de warmtekaart Nederland geïntroduceerd. De kaart laat zien waar de warmtevraag en het warmteaanbod in Nederland liggen. De gegevens worden door het Agentschap regelmatig bijgewerkt.
De warmtekaart is voor iedereen toegankelijk en is bedoeld om het aansluiten van warmteaanbod op warmtevraag makkelijker maken. Bedrijven die op zoek zijn naar restwarmte kunnen met behulp van de kaart bijvoorbeeld kijken of er in hun regio warmte aangeboden wordt. Om privacyredenen krijgen ze dan niet onmiddellijk te zien welk bedrijf dat is, maar wel dat er aanbod is. De warmtekaart is dus alleen bedoeld om mogelijke kansen aan te duiden.
Bedrijven kunnen op deze manier met elkaar in gesprek raken over mogelijke projecten om warmte uit te wisselen. De kaart past in de nieuwe strategie van Agentschap NL om bedrijven bij elkaar te brengen voor groene initiatieven. Uit een uitgebreid artikel in Energie+ nr1/2011 bleek dat het vaak lastig is om warmtevraag en –aanbod op elkaar af te stemmen. Deze kaart kan daarbij helpen.
Reacties